گلفروشان استارت‌آپی در روزهای همه‌گیری کرونا درحالی که‌ تردد شهروندان درسراهای محله محدودتر شده است ریسک کرده و برای ایجاد کسب و کار، آموزش و کارآفرینی در حوزه گل و گیاه در سرای محله خانی‌آباد جنوبی مستقر شده‌اند.

کسب و کار نوپا

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  «وحید بیگلو» و «حامد ابراهیمی» جوانان صاحب مهارت در پرورش گل و گیاه هستند که هم با اهل محل ارتباط دارند و هم به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند. آنها ضمن آموزش چهره به چهره مهارت‌های نگهداری از گیاهان و فروش حضوری آنها، کسب و کاری نوپا یا همان استارت‌آپ هم راه‌اندازی کرده‌اند و مشتاق کارآفرینی و ایجاد شغل برای جوانان جویای کار و علاقه‌مند محله به این رشته هستند.

یکی از اتاق‌های سرای محله دفتر کار آنهاست. دست‌کم صد گل آپارتمانی در اندازه و شکل‌های مختلف در اینجا دیده می‌شود. بیشتر گل‌ها در گلدان‌های لوکس و رنگی کاشته شده‌اند و مراحل تعویض گلدان دیگر گل‌ها نیز در حال انجام است. «وحید بیگلو» ساکن قدیمی محله خانی‌آباد جنوبی با صبر و حوصله در حال سر و سامان دادن گلدان‌هاست. او با اشاره به اینکه گلفروشی شغل پدرش است و به همین دلیل از کودکی به این کار علاقه‌مند شده است، می‌گوید: «از سال ۱۳۸۲ فعالیتم را در مغازه پدرم آغاز کردم و طی این سال‌ها ضمن اشتغال در چنین محیطی، علاقه و مهارتم در این زمینه بیشتر شد. تحصیلات دانشگاهی‌ام را در رشته مهندسی آب که به کشاورزی و سیستم‌های آبیاری و... مرتبط بود ادامه دادم. با تجربیات‌کاری و تحصیلی‌ام می‌توانستم به‌عنوان کارمند در شرکت‌های مختلف مشغول کار شوم، اما انتخابم این بود که خودم کسب وکاری راه بیندازم تا هم بتوانم به شیوه مورد پسند خودم کار کنم و هم فرصت این را داشته باشم که برای دیگر جوانان، به‌خصوص ساکنان محله، نیز اشتغال ایجاد کنم.»
 بیگلو با بیان اینکه معمولاً گلفروشی‌ها در خیابان‌های اصلی و محل گذر شهروندان قرار می‌گیرند، اما او و یکی از دوستان قدیمی‌اش راه دیگری را پیش گرفته‌اند، می‌گوید: «سال گذشته تصمیم گرفتیم کارمان را در سرای محله خانی‌آباد جنوبی شروع کنیم تا هم به‌عنوان مشاور گل و گیاه محلی پاسخگوی سؤال‌های اهل محل باشیم و هم به کسب و کار محلی و مجازی بپردازیم.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اصول کار ما پرداخت زکات علم و نشر آن با ارائه اطلاعات مفید به علاقه‌مندان این حوزه است در حد توان‌مان هرچه در زمینه گل و گیاه بدانیم به علاقه‌مندان این رشته آموزش می‌دهیم. این روزها با وجود کرونا تعداد محدودی برای دریافت مشاوره فردی به ما مراجعه می‌کنند.

دوست داریم با پایان یافتن کرونا در صورت تمایل اهالی محله، کلاس‌های گروهی آموزش نگهداری از گل و گیاه را در سرای محله برگزار کنیم.»
این جوان با بیان اینکه ارتباط با اهالی محله تمام هدف‌شان نیست، می‌گوید: «به اضافه فعالیت محلی به‌صورت استارت‌آپی هم با راه‌اندازی سایت، ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به آموزش و کسب و کار می‌پردازیم. با توجه به اینکه فضای کارمان در اینجا کوچک است و فعلاً از شرایط مناسب برای ایجاد گلخانه بهره‌مند نیستیم و شرایط تکثیر تعداد زیاد گیاهان وجود ندارد فعلاً سفارشات‌مان را روزانه از بازار گل تهیه می‌کنیم و بعد از تعویض گلدان، تغییر خاک و تزیین، آنها را تحویل مشتریان می‌دهیم.»

کسـب و کـار نوپای خوش آب و رنگ در سرای محله خانی‌آباد جنوبی

  • در انتظار جوانان جویای کار

پارچه‌ای طوسی رنگ روبه‌روی پنجره نصب شده و جلو آن میزی قرار گرفته که گلدان‌های آپارتمانی بعد از تزیین برای عکاسی روی آن قرار می‌گیرند. «حامد ابراهیمی» می‌گوید: «فروش اینترنتی نیازمند مقدمه‌چینی بود. برای این کار ضمن مشورت با افراد باتجربه، به طراحی لوگو، آماده‌سازی فضایی برای عکاسی حرفه‌ای، آموزش شیوه فعالیت مجازی و... پرداختیم. با انتخاب این روش مشتریان ما از دایره ساکنان محلی و منطقه‌ای خارج شد و اکنون از همه نقاط شهر سفارش گل دریافت می‌کنیم، البته کاهش‌ تردد شهروندان و تمایل بیشتر آنها به خریدهای اینترنتی به‌خصوص در روزهای همه‌گیری کرونا هم در این انتخاب بی‌تأثیر نبوده است.»
 یکی دیگر از دغدغه‌های مهم آنها کارآفرینی برای جوانان جویای کار محله است. با وجودی‌که طی این یک سال به شیوه‌های مختلفی همچون توزیع تراکت، نصب بنر، تبلیغات مجازی و... تمایل‌شان به کارآفرینی و جذب نیرو را اعلام کرده‌اند هنوز نتیجه مطلوبی در این زمینه دریافت نکرده و همچنان متقاضی کارآفرینی و ایجاد شغل هستند. «حامد ابراهیمی» جوان ۳۴ ساله حاضر در اینجا می‌گوید: «بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان در حوزه پرورش گل و گیاه، اداره سایت، مدیریت شبکه‌های مجازی و تولید محتوا نیروهای آموزش دیده را جذب کار می‌کنیم.»

دارنده مدرک لیسانس کامپیوتر و فوق‌لیسانس مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه اصالتاً شمالی است و بیشتر بستگانش کشاورزند، می‌گوید: «با بزرگ شدن در چنین فضاهایی از کودکی به نگهداری از گل و گیاه علاقه‌مند بودم و ضمن پرسیدن سؤال‌هایم از بزرگ‌ترها به مطالعه شخصی هم می‌پرداختم. ایجاد یک کسب و کار در این رشته خواسته قلبی‌ام بود، اما برخلاف علاقه همیشگی تا یک سال قبل در یک شرکت آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کردم تا اینکه در نهایت با پیشنهاد خوب رفیقم، وحید، فعالیت مشترک‌مان در حوزه علاقه و استعداد و از سوی دیگر مرتبط با رشته تحصیلی‌مان را با این سبک و سیاق در محل‌ تردد اهالی محله آغاز کردیم. ما می‌توانیم برویم جایی با حقوق بیشتر کار کنیم، اما کار کردن در محیط دلخواه، آموزش دادن و ایجاد شغل برای دیگر افراد حس و حال بهتری برای انسان به همراه دارد.»
«مهدی قاسمی» ۱۹ ساله و از بستگان دور ابراهیمی است که پشت یکی از سیستم‌ها نشسته است. این دانشجوی ترم دوم رشته حسابداری با اشاره به اینکه فعلاً به‌عنوان کارآموز در اینجا حضور پیدا می‌کند، می‌گوید: «کار با کامپیوتر را دوست دارم و الان هم در بخش مدیریت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به آقای ابراهیمی کمک می‌کنم تا بتوانم روزی در کنار آنها به‌عنوان نیروی کار ثابت حضور داشته باشم.»

کسـب و کـار نوپای خوش آب و رنگ در سرای محله خانی‌آباد جنوبی
«لیلا گرشاسبی»
  • راهنمای خوبی برای اهالی هستند

با گذشت یک سال از آغاز فعالیت‌شان در سرای محله خانی‌آباد جنوبی هنوز بسیاری از اهالی محله شناختی از آنها ندارند. «لیلا گرشاسبی» یکی از افراد شاغل در این سرای محله است که برای تهیه چند گلدان و پرسیدن سؤالاتش به دفتر آنها مراجعه کرده است. این بانوی جوان ساکن منطقه ۹ با بیان اینکه به دلیل اشتغال در سرای محله با این گروه آشنا شده است، می‌گوید: «به نگهداری از گل و گیاه عادت دارم، اما اطلاعات دقیقی درباره آنها ندارم. از وقتی این گروه در اینجا مستقر شده‌ سؤالاتم را درباره گیاهان از آنها می‌پرسم و راهنمایی‌های خوبی هم دریافت می‌کنم. هم گل‌ها و گیاهان باکیفیت و قیمت مناسب عرضه و هم به خوبی شهروندان را راهنمایی می‌کنند.»

کسـب و کـار نوپای خوش آب و رنگ در سرای محله خانی‌آباد جنوبی
«پویا حسینی»
  • با مشاوره حال گیاهانم خوب شد

«پویا حسینی» یکی از بانوان ساکن محله خانی‌آباد جنوبی مدتی است برای دریافت مشاوره به اینجا می‌آید. او با اشاره به اینکه از طریق همسایه‌ها با جوانان فعال در حوزه گل و گیاه که در سرای محله مستقر هستند آشنا شده است، می‌گوید: «جالب است که حتی اگر تا به حال از آنها خرید هم نکرده‌باشی از حضورت استقبال می‌کنند و به سؤال‌هایت پاسخ می‌دهند. ابتدا برای رفع آفت‌زدگی تعدادی از گل‌ها و گیاهان خانگی‌ام به آنها مراجعه کردم و با استفاده از دارویی که معرفی کرده بودند شکر خدا به‌طور کامل مشکلم رفع و حال گیاهانم خوب شده است.»

کد خبر 611017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha